2019-12-27
A francia eredetivel egy időben indult el a román licencmodell gyártása.
Miután Nicolae Ceaușescu 1965-ben a Román Kommunista Párt titkára, majd főtitkára lett, a pártvezetés – az iparosítás jegyében – egy népautó licencgyártásáról döntött. Több típusról is tárgyaltak, a korai fázisban esélyes volt az Alfa Romeo 1300-as, az Austin Mini Morris, a Fiat 1100D, a Peugeot 204-es és a Renault 10-es is. 1966 szeptemberében végül egy vadonatúj, még prototípus fázisban lévő autó, a Renault 12-es átvételéről állapodtak meg a franciákkal.
Az új autómárkát Románia római kori nevére keresztelték, maga az autógyár az UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, vagyis Pitești Autógyár) nevet kapta. Mivel az üzemet rekordidő alatt felhúzták, 1968-ban egy másik Renault, a 8-as gyártásával indították el a termelést. A Dacia 1100-ast teljes egészében Franciaországból származó alkatrészekből szerelték össze, majd az eredeti megállapodás szerint 1969 augusztusától kezdték el gyártani a Dacia 1300-ast. A korai darabok még szintén eredeti, francia alkatrészekből készültek, minőségük megfelelt az elvárásoknak. Az 1969-es Párizsi Autószalonon a Renault-t és a Daciát is kiállították. Az 1,3 literes, 54 lóerős autóból 1970-től kibővített felszereltségű (pl. két külső tükör, rádió, fejtámla) kivitel is készült a pártvezetés számára 1301-es néven. 1973-ban bevezették a kombi kivitelt, és elkezdtek exportra is termelni.
Magyarországon eleinte nagy sikere volt a szép formájú és franciásan komfortos Daciának. Puha rugózása mellett ülései is kényeztették a vevőket, akik a Wartburgéhoz hasonló helykínálattal és a Zsiguliéhoz mérhető erővel számolhattak. Sokat rontott az imidzsén az évek múlásával egyre romló anyag- és gyártási minőség. Még a keleti autók mércéjével is problémásnak számított, sokan az átvétel után azonnal szerelőhöz vitték autójukat, mert a csavarok nem voltak megfelelően meghúzva, majd alváz- és üregvédelmet csináltattak, hogy elkerüljék a Daciára jellemző korai rozsdásodást. Általános jelenség volt a különböző alkatrészek hibája, amely már a Merkur-telepen is kiderült (pl. lyukas benzintank), a tulajdonosok azonban megoldották a felmerülő problémákat, mert a hiánygazdaságban az ilyesmi az autózás többé-kevésbé természetes velejárója volt. Többen szerencsés csillagzat alatt született példányt fogtak ki, ők kifejezetten büszkék voltak autójukra, a nyugati piacokon azonban nem voltak ennyire megbocsátók a vevők.
Bár Nyugat-Európában és Kanadában is megpróbálkoztak az eladásával, a többi szocialista márkához képest is minimális mennyiség fogyott a különböző külső-belső kiegészítőkkel feldobott Daciákból. Itthon az 1979-től létező, 1983-ban frissített 1310-es TLX volt a csúcsmodell ötfokozatú váltóval, bár előfordult, hogy a négyfokozatú szerkezetet építették be az ötfokozatú váltókar alá. A rendszerváltás után csak kevesen vágytak Daciára, annyira, hogy a legtöbben örömmel adták el autójukat azoknak az elszánt vevőknek, akik a magas romániai autóárak miatt állapottól függetlenül vitték haza az 1310-eseket.
Bár 1994-ben debütált az új Nova, majd 1999-ben a Renault többségi tulajdont szerzett a márkában, Piteștiben 2004-ig folyt a klasszikus négyajtós gyártása, az 1 979 730. példány a Dacia múzeumába került.
Renault 12-es, az eredeti
A 8-as és 16-os közé pozicionált 12-es fejlesztése 1964-ben kezdődött. A Renault praktikus, nem különösebben szofisztikált autóban gondolkozott, kis motorral, tágas utastérrel és nagy csomagtartóval. Szempont volt, hogy az új autó egyszerűen gyártható legyen, így nemcsak az exportja, hanem a külföldi összeszerelése is szóba jöhetett. Megbízhatósága mellett – a francia piacot szem előtt tartva – a kényelmét is fontosnak tartották. 1969-től Argentínában, Ausztráliában, Belgiumban, Chilében, Kanadában, Kolumbiában, Mexikóban, Portugáliában, Romániában, Spanyolországban, Törökországban, Új-Zélandon és Venezuelában is folyt az összeszerelése. Hazájában 1980-ig maradt piacon, Törökországban 2000-ben, Romániában (pick-up karosszériával) 2006-ban készült el az utolsó példány.
forrás:http://www.automotor.hu/extra/keleti-kenyelem-50-eves-a-dacia-1300-as/
Vezettük a legolcsóbb nagycsaládi kombit, az öt és hét üléssel gyártott Dacia Joggert. A Dokker, a Lodgy és a Logan MCV közös utóda nagyot szólhat itthon.
A Dacia legyártotta a hétmilliomodik járművét dél-romániai üzemében, amely 1968 óta működik - közölte szerdán a román média.
Az Autobest 32 európai ország újságíróiból álló zsűrije a Dacia Springet választotta meg 2022 legjobb ár-érték arányú autójának Európában.
A Dacia olcsó villanyautója, a Spring valódi sikertörténet, nyolc hónap alatt mintegy 40 000 megrendelés futott be rá. A Magyarország mellett több európai országban elindított, példátlan előrendelési program keretében három hónap alatt rögtön több mint 16 000 foglalás történt az autóra, s azóta havo...
A Dacia Jogger kimondott célja három modell, a Logan MCV, a Dokker és a Lodgy leváltása egyetlen autóval, de hallgatólagosan az is ott van a levegőben, hogy a terepes Duster a cég legnagyobb sikere. Így a Jogger inkább terepkombi ott, ahol a Lodgy Stepway egyterű volt, bár négykerék-hajtást ez sem k...
A Dacia szabadidő-autójának kínálatát megkoronázó limitált széria 2022-ben az Extreme nevű modell lesz.
A Camperiz műhely kínál kifejezetten a Dacia Dokkerre (illetve újabban a Renault Express-re) szabott lakóautó-átalakítást.
Erősen emlékeztet a Bigster tanulmányra a védjegyhivatali ábrákon látható Dacia SUV, de nem tűnik olyan nagynak az újdonság.
Nagy fejlődésen ment át a Dacia hagyományos modellcsaládja, a Sandero Stepwayt a hazai utakon vezettük.
Minek építsenek drága fejegységet az autóba, ha a legtöbb vásárló zsebében amúgy is ott lapul egy hasonló tudású készülék?
Az Új Dacia Sandero, Sandero Stepway és Logan az első olyan modell, amely minden eddiginél dögösebb megjelenése mellett hű marad a Dacia értékeihez.
A frissen létrehozott Dacia-Lada üzleti egység célja, hogy növelje a márkák hatékonyságát és versenyképességét, miközben a termékek terén túlmutat saját határain. A Daciánál ez azt jelenti, hogy a termékpaletta hamarosan egy az eddigieknél jóval nagyobb SUV-modellel bővül, amely hibrid hajtáslánccal...
Amennyiben minden jól megy, 2021-ben elkészülhet a népszerű SUV minden korábbinál nagyobb kivitele.
Ahogy a korábbi híradások, és a tanulmányautó alapján sejteni lehetett, a Dacia Spring lényegében a Kínában már kapható K-ZE európai megfelelője. A Spring első gyári képeit nézve úgy tűnik, a jelvényen, a hűtőrács és a lámpák mintázatán, illetve néhány dekorációs elemen kívül nincs látható eltérés, ...
Egyelőre néhány részletet, és az autók körvonalát mutató sziluetteket mutatott a Dacia az újdonságokról, amelyektől formailag és műszakilag is jelentős előrelépés várható.
A védjegyhivatal jóvoltából már láthatjuk a Dacia Spring nevű olcsó villanyautó végleges megjelenését.
A valaha volt legerősebb Dacia a 150 lóerős turbómotorral felszerelt Duster.
Az autó tulajdonosa egy román férfi, Eduard Palaghita, aki 1995-ben települt ki Amerikába, és nem ez az első alkalom, hogy Daciájával bekerült a hírekbe. – írta a Digi24.
A Kínában már forgalmazott Renault K-ZE egy változata kapta meg a Dacia logót. Ezt szánták a Genfi Autószalon közönségének, de mivel ezúttal elmarad az élő premier, virtuálisan találkozhatunk a látványosan kiszínezett járművel.
A Dacia két fontos modelljének leváltására készül: a Sandero mellett a Logan is a második generációváltás előtt áll. A kémfotók tanúsága szerint a Logan esetében az autó karaktere is megváltozik: a harmadik generáció prototípusán az eddigieknél sokkal lendületesebb tetővonal figyelhető meg.
Sosem volt még jobb éve a Daciának a tavalyinál – írtuk ezt tavaly januárban, de ez az állítás most is igaz. A rekordsikeres 2018-as után ugyanis a '19-es év is új eladási csúcsot hozott a román-francia márkának.
A Renault Csoport ajándékaként Őszentsége Ferenc pápa egy speciálisan a pápai igényekre tervezett négykerék-hajtású Dacia Dustert vehetett át. Az autót tegnap adták át a Vatikánvárosban, a Pápa rezidenciáján rendezett találkozón.
Bár egyszer már átesett egy nagyobb átalakításon, a Dacia Sandero alapjaiban mégsem változott a 2007-es bemutató óta. Ez jól látszik például a tetővonalon, és az ajtók felső részének kialakításán, ami ma is ugyanolyan, mint tizenkét éve. Ám az utód más lesz a kémfotók alapján.
A Dacia bemutatta a Duster Black Collector modellt, amely az első korlátozott darabszámban készülő, ’gyűjtői’ kiadás az olcsó szabadidőautóból. A rendkívül gazdagon felszerelt, 130 lovas motorral hajtott, metálfekete gépből csak 500 darabot fognak gyártani, és sajnos csak a francia piacra.
A Daciát is elérte a kis turbómotorok egy újabb hulláma. Már nem csak az erősebb változatokba jut ilyen – az 1,33 literes négyhengeres – hanem az alapkivitel is turbós lesz.
Fejlesztik a márka romániai gyárát, így biztos, hogy bővíteni fogják az eddig elég szűkös Dacia-palettát.
Kopogós műanyagok? Autópályán már zajos? Lehet, de csúcsfelszereltséggel, hétszemélyes kivitelben csak 4,2 milliót kérnek a benzines Lodgyért!
A 2019-es Genfi Autószalonon lép a nagyközönség elé a Dacia Techroad / Ultimate limitált széria. A teljes választékon áthúzódó különleges felszereltség a következő modelleket érinti majd: Duster, Logan, a Stepway modellek (Sandero, Logan MCV, Dokker) és két új színt is felvonultat; az Izzó Vöröst és...
Amióta az első Duster megérkezett, azóta fel-felbukkan a pletyka egy ilyen kivitel gyártásának lehetőségéről. Ám most először hivatalosnak tekinthető forrásból jön a hír.
Eddigi legjobb évét zárta tavaly a Renault csoporthoz tartozó román Dacia autógyár, amely az előző évinél 7 százalékkal több, összesen 700 798 gépkocsit értékesített 2018-ban.
Idén ünnepli megalakulásának 50. évfordulóját a román márka, míg a Renault 19 esztendeje vette át a vezetést a cégben, amely egyre jobban muzsikál. Az új Dustert is nagy lendülettel vásárolják, de vajon mit és mikor mutatnak be legközelebb a románok?
Bár a dízelmotort sokan már most halottnak tekintik, a Dacia még kiadja az 1,5 literes motor újabb változatait a Dusterben. Ezek nagyobb teljesítményt ígérnek változatlan fogyasztás és alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett.
A tökéletes böngészési élmény eléréséhez, kérjük töltse le a Google Chrome / Firefox böngészők valamelyikét.